فیلم 2001: A Space Odyssey 1968 (۲۰۰۱: اُدیسه‌ی فضایی)

دانلود فیلم 2001: A Space Odyssey 1968 با لینک مستقیم
پخش آنلاین
  • English Excerpt
خلاصه داستان

بشریت به شیء مرموز و قیمتی در زیر سطح ماه که توسط کامپیوتر هوشمند H.A.L. 9000 در حال ماموریت کشف می شود، بر میخورد...

Humanity finds a mysterious, obviously artificial, object buried beneath the Lunar surface and, with the intelligent computer H.A.L. 9000, sets off on a quest.

اضافه شدن انکود اختصاصی سی نما 24 شهریور 1399
اضافه شدن انکود جدید YIFY 09 آبان 1398
دانلود
زیرنویس
مقالات و اخبار
تریلر
لینک های دانلود 480p 720p 1080p 2160p

کيفيت: x265 BluRay REMUX 2160p

حجم: 67.52 GB

رزولوشن: 3840x2160

انکودر: EPSiLON

کيفيت: x265 BluRay UHD 2160p

حجم: 17.18 GB

رزولوشن: 3840x1748

انکودر: Tigole

توضیح: 10bit HDR

کيفيت: x265 BluRay UHD 2160p

حجم: 2.73 GB

رزولوشن: 3840x1744

انکودر: PSA

توضیح: 10bit HDR

کيفيت: x265 BluRay UHD 1080p

حجم: 22.75 GB

رزولوشن: 1920x872

انکودر: DON

کيفيت: x265 BrRip 1080p

حجم: 4.60 GB

رزولوشن: 1920x872

انکودر: 30nama

کيفيت: BluRay 1080p

حجم: 11.26 GB

رزولوشن: 1920x866

انکودر: DON

P2P | بهترین انکود

کيفيت: x265 BluRay 1080p

حجم: 5.25 GB

رزولوشن: 1920x872

انکودر: Tigole

توضیح: 10bit

کيفيت: BrRip 1080p

حجم: 2.44 GB

رزولوشن: 1920x872

انکودر: 30nama

کيفيت: BrRip 1080p

حجم: 2.38 GB

رزولوشن: 1920x864

انکودر: YIFY

کيفيت: x265 BrRip 1080p

حجم: 1.84 GB

رزولوشن: 1920x872

انکودر: PSA

توضیح: 10bit

کيفيت: x265 BrRip 720p

حجم: 1004.64 MB

رزولوشن: 1280x580

انکودر: 30nama

کيفيت: BrRip 720p

حجم: 1.24 GB

رزولوشن: 1280x580

انکودر: 30nama

کيفيت: BrRip 720p

حجم: 853.57 MB

رزولوشن: 1280x576

انکودر: YIFY

زبان: فارسی

کیفیت: تمام کیفیت ها

زبان: انگلیسی

کیفیت: تمام کیفیت ها

ارسال دیدگاه جدید

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربریتان شوید یا عضو سایت شوید.

دیدگاه های ارسال شده

alishojaei87 پروفایل 6 مهر 1399
پاسخ به دیدگاه

به نظر من اکثر افرادی که این فیلم رو یک شاهکار مطلق میدونند، کسانی هستند که معمولا فاز خاص بودن و روشنفکر بودن و فیلسوف بودن برمیدارن و دائم همه جه میگن استاد کوبریک، کوبریک نابغه و…
درسته سینمای کوبریک خاصه و برای همه کس گیرا نیست. دقیقا برای همینه که برای فهم اثار کوبریک(فهم عمیق و درک نظر و فلسفه کوبریک) تنها عشق به سینما(دانش سینمایی) کافی نیست… باید عشق به هنر (اعم از ادبیات و تاریخ هنر و شعر و نقاشی و موسیقی و..)و فلسفه و جامعه شناسی در حد قابل قبول داشته باشید تا فیلم های کوبریک(بیشترش رو) درک کنید و ازشون خوشتون بیاد. به نظر من این فیلم رو اکثر مردم و سینما دوستان به تقلید از بزرگان سینما و هنر شاهکار بی بدل میدونند ولی در ذهن و فکر خودشون *به طور کامل این فیلم رو درک نمیتوانند بکنند*
این فیلم قطعا فیلم خوبیه ولی به شرطی که واقغا درکش کنید و با فلسفه کوبریک و سینماش اشنا باشید اون موقع به ارزش واقعی این فیلم پی میبرید و در نظرات نمینویسید که “زمان خودش فیلم خوبی بود ولی الان نه، فیلم خسته کننده ای بود، فقط ارزش یکبار دیدن رو داشت، بیخودی معروف شده” و یا “شاهکار بی بدل، بهترین فیلم تاریخ و استاد کوبریک، کوبریک نابغه و پیش گو”

نمایش دیدگاه
filmfan2014 پروفایل 4 مهر 1399
پاسخ به دیدگاه

عجب موسیقی های محشری داشت

نمایش دیدگاه
rezafilmbaz پروفایل 31 شهریور 1399
پاسخ به دیدگاه

یه فیلم متوسط
بسیار خسته کننده
فقط صجنه ی اغاز بشریت عالی بود
به جز چیز های علمی چیز دیگه ای نداشت این فیلم

نمایش دیدگاه
MOHSEN.ALPHA پروفایل 26 شهریور 1399
پاسخ به دیدگاه

بهترین فیلم تاریخ

نمایش دیدگاه
aryan_genius پروفایل 25 شهریور 1399
پاسخ به دیدگاه

بیش از 50 سال است از این اثر میگذرد
بسی تفاسیر, انتقادات و نظرات داده و انجام شده از این اثر, و قطعا اگر برای توضیح ویا نظری در رابطه با این اثر کسی هست اینجا جاش نیست که بیاید
صرفا از روی عشق و یاد کردن از این اثر والای کوبریک اینو میگم
این اثر طبیعتا والا و زیباست, در کمال هنر و دانش, خیال و کاوشگری بوجود امده, و اگر مصاحبه ها و نظرات کوبریک در رابطه با این اثر رو دیده و خوانده باشید میبینید که در حال و هوای مبحث فرستادن ادم به ماه و داغ شدن بحث هوا و فضا و فراتر … کوبریک علاقه شدیدی پیدا میکنه و با شوق فراوان به سوی چنین بخش علم و فلسفه میرود
و بعد از ساختن دید و باور خودش از این بعد علم و فلسفه چنین اثری را میسازد که به شخصه میتوانم بگویم اثریست فراتر از هر اثری دیگر در وادی سینما و هنر سینما
البته این را بسیار میگویند اما اگر واقعا فیلم را درک کنید از “تمامی زاویه ها و معانی, دیدگاه های و منظوراتی فراتر از منظوراتی که کارگردان خود قصد رساندنشان را داشته باشد” واقعا میفهمید که این فیلم جدا از چهارچوب سینما و قواعدش, بسیار فراتر میرود و بعید میدانم اثری فراتر از این ساخته شود در سینما
زیرا کوبریک در این اثر کلی گرایی و والا گرایی را به اوج میرساند, موضوع فیلم کلیت انسانی و بزرگترین سوالات و شگفتی های ان است, فیلم به کلیت گذشته و اینده بشریت و بقا و فراتر و فراتر … میپردازد
از فیلمبرداری و معنا گرایی تا کارگردانی و داستان, تا روند کلی فیلم تا … همه چیز طوری کارشده که بی انکه بفهمد بیننده جذب میشوند و در طول فیلم اثر خود را در زمان مناسب میگذارند

چیزی که متوجه میشود بیننده در این اثر دید مثبت و امیدوارانه, اما کاملا منطقی و واقعگرایانه, در عین حال کمالگرایانست
کوبریک اینده را تباهی نبیبیند و بر عقیده پیروزی و غلبه انسانی به هر چیزی, حتی افریننده خود پا فشاری میکند, اما نه جدا از منطق, هر پستی و هر کمالی را عکس هم نشان میدهد در شرایط متفاوت, صرفا که اهمیت نسبیت زمان, اگاهی و عدم اگاهی و تاثیرش را در دید به یک چیز در زمانهای مختلف نشان دهد
گفتنی بسیار است از این اثر, اثریست که اولین بار در 12 سالگی با مغز کودکم دیدم و سال به سال مجدد تماشا کردمش تا به الان, حتی صحبت در موردش هم لذت و ارامش بخش هست

نمایش دیدگاه
RaminP پروفایل 24 مرداد 1399
پاسخ به دیدگاه

بدون شک برای زمان خودش این فیلم یک شاهکار بی عیب و نقص به تمام معنا هستش.حتی همین الان هم که ۵۲ سال بعد از ساخت این فیلم هست جلوه های ویژه اش واقعا آدمو مبهوت میکنه من خودم شخصا از داستان های ارتباط با بیگانه ها و بحث های تکامل و… خیلی خوشم میاد ولی اگه بخوایم واقع بین باشیم توی فیلم نامش خیلی جای خالی هست که اگه به نحو احسنت اجرا شده بودن شهرت فیلم رو چند برابر میکردن،همچنین بنظرم نسبت به داستان و فیلمنامه فیلم خیلی کش داده شده مثلا اونجا که بخاطر اون تکه سنگه دیوید به یه سفر ماورایی میره ۹ دیقه طول میکشه که آدم خسته میشه،خلاصه کنم نبینینش از دستتون رفته
10/10

نمایش دیدگاه
AliHabiibi پروفایل 30 اردیبهشت 1399
پاسخ به دیدگاه

(این نظر را به عنوان یک مخاطب جدی سینما بخوانید که در نقد ، نوشتن یا حتی تحلیل این فیلم مهم تاریخ سینما قطعا تخصصی نداره و فقط ممکنه نظرم از روی اشتباه و برحسب سلیقه نادرست یا بهتره بگم حتی علم کمترم باشه که این نظر رو مینویسم.)
در ابتدا اصلا باور پذیر نیست این فیلم مربوط به نیم قرن پیشه و شگفت انگیزه این کیفیت ، این جلوه های ویژه و این طراحی های ناب و فراتر از زمانه ی خودش که حقیقتا من رو توی سال ۲۰۲۰ شگفت زده کرد چه برسه بیبننده سال ۱۹۶۸.
علاوه بر این ها کارگردانی چه تو قاب بندی ، دکوپاژ حرف نداره. قطعا کنار همه این عوامل انتخاب موسیقی های بی نظیر و موسیقی متن بی نظیر در درجه شاهکار قرار داره و بی شک دلیل همه ی این ها حضور کوبریک در راس ماجراست.
اما از لحاظ بصری بگذریم از این فیلم که هیچ جای نقدی نداره اما به بحث ریتم و فیلمنامه که میرسیم به نظرم به ضعف بزرگی قطعا برای این فیلم میرسیم.
و از اونجایی که فیلم نه فیلم فرم گراییه نه کاملا مخاطب خاص (و به اصلاحی هنری) مثل فیلم های آنتونیونی بلکه کوبریک همیشه ثابت کرده در کنار عوامل بصری همیشه ریتم رو میشناسه و براش موضوع مهمی بوده و همیشه به گونه ای روایت کرده که فیلم ها دارای تعلیق کافی بودند.
اما فیلم تو بحث ریتم واقعا ضعف داره و شاید تو پرداخت بهش همینطور . چرا؟ چون اگر ۱۵ دقیقه پایانی فیلم رو در نظر نگیریم ما شاهد کمترین تعلیق و کشکمش هستیم وهمچنین هیچ خورده داستان هایی برای بهتر شدن روند فیلم در نظر نگرفته شده و همچنین حقیقتا تایم فیلم نسبتا به موضوع طولانیه ، البته این رو نباید از قلم انداخت که این فیلم دارای پایانی خیلی خوبه و دغدغه اصلی قطعا در آخر فیلم به نمایش گذاشته میشه و تا بعدش شما رو به تفکر میندازه اما قبل از اون واقعا چه دلیل بود به این همه سکانس های طولانی که فقط فیلم رو از ریتم مینداختن داره که موجب شده به مستند نزدیک تر بشه!
حتی اگر این فیلم رو با دو ساخته مطرح قبلی کوبریک مقایسه کنیم ، دکتر استرنجلاو و راه های افتخار قطعا از این اثر سینمایی تر و قوی تر هستند و لزوما حس میکنم این نبوغ کارگردان توی اودیسه فضایی، این ساخته ی با کیفیت و حیرت انگیز و این پایانش موجب شده این اثر اینقدر مطرح بشه و گرنه فیلم دارای ضعف اساسی هست که من به شخصه بعد از حیرتی که از تصاویر کردم از لحاظ توقعاتم از این فیلم تو ذوقم زده شد.
در نهایت طولانی شد اما این که این ضعف رو بیان کردم دلیلی به بد بودن فیلم نیست چون نکات مثبتش به مراتب بیشتر از منفیه و همه تعریف ها ازش به جاست و از فیلم هایی که یکبار باید دید (چون بعیده کشش بیشتر از یکبار باشه) و اگر مخالفتی با این نظر هست باز هم خوشحال میشم به خط اول یا حتی پروفایل رجوع کنید ممنون میشم.

نمایش دیدگاه
Mha798 پروفایل 5 خرداد 1399
پاسخ به دیدگاه

نظرتون رو خوندم و تا حدی موافق هستم. اولا این که یک فیلم چه جایگاهی در سینما دارد و بزرگان سینما و بینندگان فیلم و سینما چه چیزهایی در مورد اون میگن اصلا ملاک خوبی برای علاقه‌ی فردی به یک فیلم نیست. من واقعا از طرز بیانتون لذت بردم. چون اول به خوبی و کاملا درست از فیلم تعریف کردید و ارزش هنریش رو در نظر گرفتید و بعد از دید علاقه‌ی خودتون در موردش حرف زدید. بدون شک شما با حرف‌هاتون توهینی به این اثر نکردید (حداقل من اینطور برداشت می‌کنم) که این دوستمون خرده گرفتن، بلکه فقط از دیدگاه خودتون بهش نگاه کردید و این کاملا حق شماست. دوم این که باید فیلم رو با دید انسان در سال ۱۹۶۸ نگاه کرد. زمانی که هیچ فیلم علمی تخیلی به این قدرت ساخته نشده بود. همون طور که خودتون هم اول حرفتون گفتید جای سوال هست که چگونه این شاهکار در اون سال ساخته شده. به نظر من فرم و محتوا دو عنصر جدا نشدنی فیلم هستند اما تاکید بیشتر فیلم بر روی فرم است تا محتوا (البته محتوا هم فوق العاده‌اس و نمیشه به راحتی از کنارش گذشت و احساس می‌کنم دلیل این که بعضی افراد از جمله خودم خیلی با اون ارتباط برقرار نکردم چیزی نیست جز پیشرفت علم و رویاروییِ زیاد با این نظریات در عصر حاضر). و این حرفتون در مورد طولانی بودن فیلم، برای بار اول که فیلم رو تماشا کردم با شما هم نظر بودم، چون به دید یک اثری که خیلی ازش تعریف شنیدم اون رو تماشا کردم. اما برای بار دوم به تماشای فیلم نشتم، اما این بار با دید متفاوت، یکی اینکه چطور این جلوه‌های ویژه‌ی فوق‌العاده رو در اون زمان استفاده کردن و یکی هم در مورد زمان فیلم. در خیلی از سکانس‌ها به این فکر کردم که اگر این سکانس نبود یا اگر کوتاه‌تر بود چه اتفاقی می‌افتاد. ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و متوجه شدم که برای مثال اگر سکانسی ۱۰ دقیقه و ۱۵ ثانیه می‌باشد، در واقع اون ۱۵ ثانیه هم حساب شده است و اصلا اضافی نیست. پس قانع شدم که زمان فیلم حساب شده و خوب است و اصلا زیاد نیست، مخصوصا در کنار موسیقی حیرت انگیزش. (البته این رو هم باز بگم که تمام این ها نظرات و دیدگاه شخصیه خودمه و قطعا در اون جایگاهی نیستم که بخوام در مورد این اثر حرفی بزنم.)

نمایش دیدگاه
iranianodyssey پروفایل 6 خرداد 1399
پاسخ به دیدگاه

مگه من گفتم چون جیمز کامرون و اسکات از فیلم تعریف کردند از فیلم خوشم میاد ناموسا اول کل نظر را بخونید بعد درباره ی آدم قضاوت کنید. من کلا دو خط درباره ی اینکه بزرگان سینما عاشق این فیلم هستند نوشتم بعد شما میای الکی جو میدی؟؟ شما شاید نهایتا 2001 را 4 بار دیدی ولی من با 2001 ادیسه فضایی زندگی کردم در یک دوره ای در هر هفته یکبار 2001 ادیسه فضایی را میدیدم پس فکر کنم ملاک واقعی علاقه ی یک شخص به یک فیلم تعداد دفعات دیدن یک فیلمه. بعدشم اینکه فیلم 2001 ادیسه کشش و تعلیق نداره و فقط ارزش یک بار دیدن برای من که این فیلم را دوست دارم یک توهین بسیار بزرگه. چون که فیلم پر از تعلیق و اتفاقات جذابه اگه شما حال داشتی و نظر من را کامل میخوندی میدیدی که نمونه هایی از تعلیق و فلسفه ی 2001 مثال زدم. شیوه ای که این شخض درباره ی 2001 نظر دادند شیوه گول زننده ایی بود در ظاهر ایشون داره فیلم 2001 را ستایش می کنه ولی در اصل داره 2001 را یک فیلمی معرفی می کنه که فقط جلوه های ویژه و موسیقی زیبا داره و اینکه امکان کشش بیشتر از یکبار وجود نداره. وقتی کسی میگه کشش بیشتر از یکبار وجود نداره رسما داره میگه این فیلم خیلی خسته کننده هست خسته کننده بزرگترین توهینی هست که میشه به یک فیلم کرد. ولی به نظر من این فیلم اصلا خسته کننده نیست و اگر کسی واقعا واقعا سینما را دوست داشته باشه قطعا تجربه اولین بار دیدن 2001 ادیسه فضایی یکی از از خاص ترین تجربه هاش هست که تا حالا داشته

نمایش دیدگاه
AliHabiibi پروفایل 6 خرداد 1399
پاسخ به دیدگاه

ممنون از اینکه وقت گذاشتید و خوندید و خوشحالم که بدون تعصب نگاه کردید به فیلم و هم نظر هستیم در این مورد
و قطعا نظرتون باعث میشه برای بار دوم هم روزی بشینم ببینم و با این دید نگاه کنم و ممنون که نظرتون رو در میون گذاشتید لذت بردم.

نمایش دیدگاه
iranianodyssey پروفایل 31 اردیبهشت 1399 حاوی اسپویل
پاسخ به دیدگاه

این فیلم برای کسی که واقعا عاشق سینما باشه بیشتر از ده بار قابل دیدنه(جیمز کامرون در یک مدت کوتاه فیلم 2001 را 21 بار دیده) برای شما بعیده کشش بیشتر از یک بار دیدن داشته باشید چون که عاشق سینما نیستید. اتفاقا این فیلم هیجان و تعلیق بسیار زیادی داره مثل اون جا که دو فضانورد میرن جایی حرف بزنند که هال صداشون را نشنوه ولی هال لب خوانی میکنه و حرف های دو فضانورد را می فهمه. یا اون جا که فضانورد میخواد وارد سفینه شه ولی هال اجازه نمیده.یا اون قسمت که فضانورد هال را خاموش میکنه. یا اون لحظه که هال اون چندتا فضانورد که در خواب طولانی هستند را از بین میبره(این ایده ی بسیار جذاب که درخواب بری و بعد چندسال بیدار شی اولین بار در این شاهکار دیده شد و بعدها در فیلم های متعددی استفاده شد)یا لحظه که هال با فضانورد شطرنج بازی میکنه.بازم بگم؟ چگونه کوبریک 50سال پیش بوجود آمدن صفحه نمایش کوچک و شکست خوردن انسان در مقابل ماشین ها و خودمختار شدن ماشین ها را پیش بینی کرده؟؟؟ کوبریک افسانه ایی از همان ابتدای فیلم دغدغه های فکری خودش را بیان میکنه .صحنه ی اول فیلم که فرضیه داروین را نشون میده سپس از دخالت یک نیروی خارج از تصورات انسان و کنترل انسان توسط آن نیرو خبر میده و به ما این مفهوم را میرسونه که همه ی این پیشرفت انسان ها کار خودشون نبوده و یک نیروی خارجی تاثیر گذار بوده. بعدش هم رقابت فضایی آمریکا و شوروی را میگه و از همه مهمتر اینکه دانشمندان فضایی چقدر از اکتشافات را از مردم عادی پنهان می کنند. کافیه یا بازم بگم.؟؟ ریتم فیلم بر اساس شاهکار های موسیقی کلاسیک هست که در فیلم استفاده شده .و اصلا ریتم فیلم کند نیست .این فیلم اوج هنری یک هنرمندی بزرگ بنام کوبریک است و این اثر را میتوان با شاهکارهای داوینچی یا بتهون برابر دانست. اتفاقا زمان فیلم زیادم طولانی نیست و فیلم از 4 داستان مرتبط به هم تشکیل شده و هر داستان را میتوان طوری گسترش داد که هرکدام فیلمی جداگانه باشدو اثر مهم کوبریک قبل 2001 قطعا لولیتا هست نه راه های افتخار(نمیدونم چرا سایت 30نما این شاهکار را نداره )2001 ادیسه فضایی جز 5 فیلم برتر کل تاریخ سینماست بعد شما میگی راه های افتخار از 2001 بهتره.؟؟ خود کوبریک تو یه مصاحبه گفت خجالت میکشم از 4 تا فیلم اولم که راه های افتخارم در بینشون هست. سکانس های طولانی فیلم به قدری با موسیقی هماهنگ هستند و مفهوم و نبوغی که پشت آنها است باعث میشود که وقتی این سکانسها را ببینی متوجه گذر زمان نشی. فیلمی که نولان و کامرون و اسپیلبرگ و ریدلی اسکات ستایشش کنند با نظر منفی شما ارزشش کم نمیشه. در کل پیشنهاد میکنم شما اول سولاریس و بری لیندون و لولیتا و آینه و لورنس عربستان و ولگردها اثر فلینی را ببینی تا دیدت نسبت به سینما بازتر بشه

نمایش دیدگاه
amir.gh.p پروفایل 13 اردیبهشت 1399
پاسخ به دیدگاه

کامل ترین فیلم تاریخ از نگاه بنده از کارگردان و فیلسوف و مخترع ایدیالیست سینما حضرت کوبریک.

نمایش دیدگاه
iranianodyssey پروفایل 18 فروردین 1399
پاسخ به دیدگاه

انتخاب این نوع موسیقی کلاسیک برای این نوع فیلم خودش نبوغ حساب میشه. واقعا موسیقی دانوب آبی به این فیلم میومد. این فیلم نه تنها برای زمان خودش شاهکار به حساب میومده بلکه برای الان هم شاهکار هست و برای 100 سال آینده هم شاهکار باقی میمونه و این فیلم برای عاشقان سینما به هیچ وجه کسل کننده نیست و امثال جیمز کامرون ها 21 بار 2001 ادیسه فضایی رو می بینند و هر بار هم ازش چیز های جدیدی یاد می گیرند. 2001 منبع الهام بسیاری از کارگردانان بزرگ هست(مثل کامرون-اسکات-اسپیلبرگ-جرج لوکاس-نولان و…) و این فیلم بارها در نظر سنجی های مختلف جز 10 فیلم برتر تاریخ قرار گرفته مثل نظر سنجی سایت اند ساوند در سال 2012 رتبه ی 2 بدست آورد(رتبه ی اول داستان توکیو بود)

نمایش دیدگاه
xMiadx پروفایل 17 فروردین 1399
پاسخ به دیدگاه

واقعا برا زمان خودش شاهکار به تمام معنا بوده مخصوصا فیلم برداریش
اما برا الان هرچند موضوعش خیلی جذاب اما خیلی خسته کنندس مخصوصا موسیقی متنش که خیلی رو مخ و چند تاییم اشتباه و تناقض داره مثل حرکت فضاپیما اما مهم مفهوم و فلسفه پشتش
در کل برا این دوره دیدنش خالی از لطف نیست اما بعد فیلم ترجیح میدم کتابشو بخونم تا نقد فیلم

نمایش دیدگاه
Nimajack پروفایل 27 اردیبهشت 1399
پاسخ به دیدگاه

همین حالا هم شاهکاره و تا ابد شاهکار باقی خواهد ماند همین فیلم های تاریخ انقضاء ندارند

نمایش دیدگاه
Mojtaba پروفایل 13 فروردین 1399
پاسخ به دیدگاه

من دوتا فیلم رو بهش امتیاز 10 از 10 دادم
یکی استاکر و دیگری این فیلم

و میتونم بگم در سینما این فیلم اعجازیه که از انسان سر زده

واقعا چطور ممکنه 52 سال پیش (2020 الان) یه همچین فیلمی ساخته باشن

بینظیر

10 از 10

نمایش دیدگاه
hossein پروفایل 19 بهمن 1398
پاسخ به دیدگاه

فیلم بسیار زیبا و گویای «کوبریک» که چند سال پیش در تهران به نام «راز کیهان» به نمایش گذارده شد خود گواه بر این مدعاست. این فیلم یک سفر فضایی را در سال ۲۰۰۱ نشان می دهد، ولی نتیجه نهایی این فیلم آنگاه که فضانورد از دریچه کهکشان وارد عوالم دیگر می شود، و قوانین زمان و مکان و علیت یکسره از میان می رود و پیری و مرگ و تولد پی در پی به صورتی مرموز جلوه می کنند بازگشت به قدیمیترین تمثیلی است که تا بحال در اساطير بشر ظهور کرده است. نتیجه نهایی این سفر فضایی تولد کودك کیهانی است، و چنانکه میدانیم، كودك جاودانه یکی از قدیمی‌ترین ارکلیپ های بینش اساطیری است. کوبریک و «کلارلك» (نگارنده کتاب) از ژرفنای دنیای پیشرفته تکنولوژی قرن بیست ویکم سفری را می آغازند که بطور مرموزی به زبان ازلی اساطیری باز می رسد، و در نتیجه، رازی را باز می یابند که در آغاز تفکر، بحور بینش کلیه اقوام بوده است، چه در شرق چه در غرب. این نحوه دیده بغایت غربی است و معرف جامعیت و تنوع فرهنگی غرب است ضمن اینکه شهامت فکری اش را بیان می کند.

داریوش شایگان_آسیا در برابر غرب

نمایش دیدگاه
jowjejowjia پروفایل 6 خرداد 1398
پاسخ به دیدگاه

این فیلم شاهکاره اما شاهکاری برای 51 سال پیش نه الان، این فیلم برای مخاطب امروزی میتونه خیلی کسل کننده باشه!

نمایش دیدگاه
samanfakoor پروفایل 5 شهریور 1398
پاسخ به دیدگاه

دوست من اشتباه میکنی اودیسه فضایی داستانش نگاه فلسفی داره و شما نباید اون رو با فیلم های مثل جنگ ستارگان و امثالهم مقایسه بکنی این فیلم بعد از ۵۱ سال خیلی از تکنیک های تصویرسازیش هنوز جدید و برای فیلمسازی های امروز چالش برانگیزه

نمایش دیدگاه
nicatoor پروفایل 14 شهریور 1398
پاسخ به دیدگاه

در تکمیل پاسخ صحیحتون ب دوستمون اضافه کنم من ابتدا فیلم میان ستاره ای رو دیدم و غالب تکنیک هایی ک توی اون فیلم باعث لذت من شدن رو بعدا متوجه شدم همه ارجاعاتی ب ادیسه فضایی و یا الهام گرفته از این این فیلم بودن همینقد گیرا همینقد پیشتاز

نمایش دیدگاه
Ehsan saberi پروفایل 6 اسفند 1397
پاسخ به دیدگاه

وای از این فیلم هر چی بگم کم گفتم ?‍♂️عاشق فیلماییم که ادم به تفکرا وا میدارن

نمایش دیدگاه
movie love پروفایل 6 بهمن 1397
پاسخ به دیدگاه

استیون اسپیلبرگ در مورد این اثر گفته : ادیسه فضایی نه یک فیلمه و نه داکیومنتاریه و نه چیز دیگه . این اثر پیش بینی آینده ست . جالب اینه که وقتی این اثر ساخته شده انسان هنوز به کره ماه نرفته بوده و هیچ کس نمیدونسته که کره زمین از خارج از جَو چه شکلی به نظر میرسه . در نتیجه تصویری که از کره زمین در این فیلم ارائه شده همش تصورات کوبریکه . در این فیلم به هوش مصنوعی اشاره شده و کوبریک نشون میده : کامپیوتری که مثل انسان قدرت تصمیم گیری داره در کنار مفید بودن میتونه خطراتی هم برای زندگی انسان داشته باشه . من سکوتی که توی این فیلم ( وقتی که داره ماموریت مشتری رو نشون میده ) رو بی نهایت دوست دارم . با اون آهنگ استاد ( آرام خاچاطوریان ) و اون حس تنهایی و ماورای بی نهایت . جلوه های ویژه این فیلم برای اون زمان باورنکردنیه . موسیقی های بکار رفته تو این فیلم همه از بهترین های سبک کلاسیک هستن و همشون خارق العاده ان . یکی از صحنه های جالب فیلم اونجایی هست که میمون برا اولین بار بوسیله اون تیکه استخون خشونت رو کشف میکنه و زندگیش برای همیشه متحول میشه . این اثر کوبریک به نظر من هیچ وقت از مد نمی افته و همیشه قابل دیدنه . در یه کلام اَبَرشاهکاره فراموش نشدنی .

نمایش دیدگاه
DavoodHuntex پروفایل 5 دی 1398
پاسخ به دیدگاه

اشتباه میکنی
انسان قبلش به فضا رفته بود و اتفاقا تصور خوبیم داشت

search

نمایش دیدگاه
movie love پروفایل 7 دی 1398
پاسخ به دیدگاه

سلام . در ضمن اسم این مستند هست ” Stanley Kubrick: A Life in Pictures ” محصول سال 2001 . راوی این مستند هم تام کروز هست . امیدوارم ببینیش . واقعا قشنگه .

نمایش دیدگاه
movie love پروفایل 5 دی 1398
پاسخ به دیدگاه

سلام DavoodHuntex . من این جریانو از زبون آرتور سی کلارک شنیدم ( نویسنده کتاب اُدیسه و نویسنده و مُحَقق فضا ) و فایل تصویریش رو هم با زیرنویس فارسی برات گذاشتم . میتونی دانلود کنی و ببینی . من نگفتم انسان به فضا نرفته بود بلکه گفتم به کره ماه نرفته بود . روس ها قبل از 1969 ( یعنی تاریخ سفر به ماه آرمسترانگِ آمریکایی ) ماهواره فرستاده بودن به فضا ولی کسی عکس برداری نکرده بود از اون بالا و برداره بیاره پایین تا همه ببینن کره زمین از خارج از جَو چه شکلیه . اولین بار این اتفاق در سال 1969 افتاد . در نتیجه کوبریک از تصورات خودش استفاده کرد . اگه تونستی فایل رو دانلود کن و ببین .

https://www.mediafire.com/file/hp67hmikps5x05n/2001_-_Kubrick_Lifetime.rar/file

نمایش دیدگاه
afshin76 پروفایل 16 دی 1397
پاسخ به دیدگاه

سکانس شروع فیلم ، دقیقا جواب کارگردان( شاید ) به این موضوع باشه که چطور در بین همه جانداران فقط انسان تونست تا این حد پیشرفت کنه ، تعاریف رو بسازه ، فلسفه ، فیزیک ، ریاضیات ادبیات و …
کارگردان نشون میده که به وسیله یه شی عجیب یه دفعه نازل شد به انسان ولی من فکر میکنم داره به نوعی طعنه میزنه به انسان امروزی و تفکرش در مورد تکامل چندین میلیون ساله نوع بشر
به شخصه هیچ فیلمی تا این حد فکرمو مشغول نکرده ، اینهایی که گفتم برداشت من هس و این رو هم بگم که چند سال پیش وقتی این فیلم رو دیدم آخر فیلم با خودم گفتم (ها؟! این دیگه چه مزخرفی بود!) ، بنظرم شما وقتی میتونین از این فیلم لذت ببرین که براتون سوال کارگردان پیش اومده باشه و ذهنتون رو مشغول کرده باشه ، بهتر بگم ، وقتی میتونین لذت ببرین که فاز سوالی که تو ذهن کارگردان و فلسفه کوبریک هست رو داشته باشین
فیلمای کوبریک اکثرا چالش هایی هست که بشر تا امروز هنوز درگیرش هس و هنوز براش حل نشده ، فیلم Eyes wide shut هم همینطور ، به چالش کشیدن تفکرات جامعه در مورد زن ها ، رابطه ، تعهد و … هست
فیلمای کوبریک عامه پسند نیستن ولی کسانی که از این فیلم ها خوششون میاد هم فاز خاص بودن و دانایی برندارن که بقیه هیچی حالیشون نمیشه از فیلم و …

نمایش دیدگاه
M.S.84.SH.83 پروفایل 12 مرداد 1397
پاسخ به دیدگاه

این فیلم، از نظر من موضوعی بسیار جذاب داره و مهیج، ولی نمیدونم چرا به این شکل ساخته شده. بسیار بسیار گنگ و عجیب و در بسیاری از سکانس ها فوق العاده خسته کننده. من خودم انتظار خیلی زیادی از این فیلم، با توجه به اینکه تعریفش رو خیلی شنیده بودم داشتم و همچنین از کوبریک که اکثر کارهاش رو خیلی دوست دارم. ولی در این شکی نیست که در اون سال جلوه های ویژه واقعا شاهکاری داشته و هنوز هم اینطوریه. یک مشکل دیگه به نظر من اینه که اگه دیالوگ های بیشتری داشت، شاید میتونست سکانس های گنگ فیلم رو توضیح بده و کمبود دیالوگ خیلی خسته کننده ترش میکنه و تو ذوق میزنه. البته موسیقی متن فیلم عالیه و نمیشه از این موضوع گذشت که این فیلم با آینده نگری بی نظیر استاد کوبریک ساخته شده. با وجود نکته هایی که گفتم، این فیلم، فیلم خوبیه و پیشنهاد میکنم ببینین.

نمایش دیدگاه
bahramn983 پروفایل 22 آبان 1397
پاسخ به دیدگاه

من فكر كنم عمدا ديالوگ ها رو كم كرده كارگردان كه بيينده نميدونم يه جورايي بتونه اون چيزهايي رو كه ميبينه رو هضم كنه. هرچي نباشه صحبت ٤٠ سال پيش ه. واقعا يه چيزهايي ميبينيد كه حتي الان بعد از چهل سال تو ذهنتون نميگنجه. بنظرم قالب كلي اثر رو به شكل فيلم ميبينيم نبوغي كه كارگردان تو داستان پردازيش داشته بي نظيره. و سكانس هايي كه به واسطه هنر عكاسي كارگردان هر فريمش يه عكس ه قشنگ ه.

نمایش دیدگاه
K.n پروفایل 23 خرداد 1397
پاسخ به دیدگاه

این اثر از کوبریک ،فیلمی بسیار بسیار خوش ساخت نسبت به سال این ساختش هست و بشخصه از کیفیت این فیلم شوکه شدم و انتظارشو نداشتم فیلم ۵۰ سال پیش انقدر باکیفیت ساخته شده باشه. از این نظر نمره فیلم ۱۰ از ۱۰
اما فلسفه ی فیلم تنها خوش ساخت بودن نیس، من در حال تماشای فیلم مدت هایی در حال الاف شدن بودم زمانهایی که واقعا حوصله م سر میرفت و حتی میخواستم دیگه ادامشو نبینم.
فیلم در قسمتهایی بی اندازه پوچ میشه بی اندازه خسته کننده جلوه میکنه، لحظه هایی که بیننده منتظره بعد از این وقفه های بزرگ اتفاق های جالب توجه ببینه، اما دریغ از یک اتفاق و دریغ از نقطه ی عطفی …
و در مورد موضوع فیلم میتونم بگم شخصا انتظارم خیلی بیشتر از اینا بود، و قاطعانه میگم که فیلم تلقین و میان ستاره ای از نولان بهترین فیلمهای ژانر معمایی هستن، بدون اغراق اینسپشن چه اهداف تجاری داشته باشه چه نداشته باشه فیلمی فوق العاده هوشمندانه تر از این اثر کوبریک هست.
برای اثبات این حرفم دعوت میکنم بعد از ۲ بار دیدن اینسپشن به تحلیل های این اثر مراجعه و مطالعه کنید.
در آخر حرفام در مورد فیلم ادیسه فضایی میتونم بگم فیلمی که کارگردان بزرگش سعی کرده لحظه به لحظه ی متن کم محتوای نویسنده ی این فیم رو به خیره کننده ترین شکل ممکن(در زمان ساختش) به تصویر بکشه.

نمایش دیدگاه
esmaaiel پروفایل 20 فروردین 1397
پاسخ به دیدگاه

این همه از “استنلی کوبریک” گفتین، ولی فراموش کردید از “آرتور سی. کلارک” نویسنده کتاب “2001: ادیسه فضایی” که فیلم از رویش ساخته شده بگید. و این تازه کتاب اوّل از این مجموعه است.
۲۰۰۱: اودیسه فضایی (۱۹۶۸)
۲۰۱۰: اودیسه دو (۱۹۸۲)
۲۰۶۱: اودیسه سه (۱۹۸۸)
۳۰۰۱: اودیسه نهایی (۱۹۹۷)

نمایش دیدگاه
NewGuardian پروفایل 24 مرداد 1397
پاسخ به دیدگاه

آرتور سی. کلارک گوهری درخشان در ادبیات علمی-تخیلی هست
در این شکی نیست
اما خوبه که فراموش نکنیم استنلی کوبریک از ابتدا علاقه به ساخت فیلمی درباره ارتباط انسان با فضا و موجودات بیگانه داشت
به همین منظور تهیه کننده ای در کمپانی برادران وارنر او رو به آرتور سی. کلارک معرفی کرد
بعد از صحبت های اولیه سی. کلارک چند تا از داستان های کوتاهش رو به کوبریک نشون داد و کوبریک هم داستان کوتاه The Sentinel رو انتخاب کرد به عنوان بیس و پایه اصلی کار
بعد به مدت دو سال کوبریک و سی. کلارک به ایده پردازی و تحقیقات علمی پرداختند و با جمع آوری ایده ها و نتایج پژوهش ها و با کمک گرفتن از چند داستان کوتاه دیگر سی. کلارک (که بیشتر الهام بخش خلق بعضی صحنه های خاص بودند تا ایده کلی فیلم) ابتدا یک رمان و سپس فیلمنامه “2001: یک اودیسه فضایی” را خلق کردند.
البته مشخص نیست چرا تنها سی. کلارک به عنوان نویسنده رمان شناخته شده و اسمی از کوبریک به عنوان دیگر نویسنده بر روی جلد و یا در اطلاعات مربوط به کتاب برده نشده.
و در رابطه با 3 دنباله رمان،
من 2010 و 2061 رو مطالعه کردم و باید بگم به نظر من کتاب های خوب و دنباله های آبرومندانه ای هستند اما در مقایسه با 2001 برای من یکی دو پله پایین تر قرار می گیرند
نه اینکه از عظمت چیزی کم داشته باشه (چون حتی وقتی خود رمان 2001 رو میخونید (جدای تفاوت ها با فیلم) تصاویر و تصورات جدید و متفاوتی در ذهنتون شکل میگیره (البته اگر رمان رو فقط به قصد یادآوری صحنه های فیلم مطالعه نکنید))
بلکه به این خاطر که سی. کلارک با بعضی ایده هاش و بعضی جاها زیاده روی در اونها به 2001 و داستانش لطمه میزنه مثل تغییراتی که در HAL در 2010 صورت گرفت
فیلمی هم از روی 2010 و به همین نام ساخته شده که پیشنهاد میکنم ببینید
نه بخاطر اینکه فیلم خیلی خوبیه بلکه برای درک کردن عظمت 2001 و اینکه چقدر از زمانه خودش جلوتر بود و هست
فیلمی بشدت معمولی که به زور میتونه فیلمی خوب (و نه در حد یک اودیسه فضایی) لقب بگیره

نمایش دیدگاه
great ab پروفایل 26 آذر 1396
پاسخ به دیدگاه

بدون شک استنلی کوبریک منحصر به فرد ترین کارگردان سینماست.
با آی کیو190 و فردی بسیار کمالگرا .
استنلی کوبریک کمی زود از دنیا رفت و شاید اگر زنده بود شاهد چند فیلم دیگر از وی بودیم. او با مرگ زودهنگامش سوال های بی جواب بسیاری از خود بر جای گذاشت به ویژه برای ما سینما دوستان جوان با توجه به پیشرفت فوق العاده سینما و تلویزیون و رسانه طی سال های اخیر.
فیلم 2001A Space Odyssey نیز شاهکاری ماندگار و اثری دست نیافتنی برای کارگردانان است.
بررسی کردن این فیلم بسیار زمان بر و پیچیده است و باید روزها برای آن وقت گذاشت.
این فیلم پیام های فراوانی دارد و آن پیام ها برای هرکسی قابل درک نیست ولی اگر این فیلم درک هم نشود برای ساعات و روزها در ذهن شما میماند و فکر شما را درگیر خود میکند.
سبک ساخت این فیلم بسیار منحصر به فرد و فلسفی و حاصل چند سال تحقیق استنلی کوبریک است( مصاحبه و کمک کوبریک از دانشمندان آن زمان ) .
نویسندگی آن هم زمان توسط کوبریک و ارتور سی کلارک انجام شد و الهام شده از کتاب ادیسه هومر.
سبک فیلم سازی به این روش انقلابی در صنعت سینما ایجاد کرد و الهام بخش کارگردانان بزرگی چون جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ شد و طی سالیان دراز کارگردانان زیادی آن را تحسین نمودند.
فیلم برداری این فیلم بسیار پیچیده و شامل ترکیب چند نوع تصویر در یکدیگر و نورپردازی همزمان توسط پرژکتور های مخصوص بود.
نسخه اولیه فیلم کمی طولانی تر بود که کوبریک آن را از دوباره در روز دوم اکران کوتاه تر کرد.
جالب ترین نکته این است که کوبریک از برادرش خواسته بود که پس از مرگش همه ی نگاتیو ها و ماکت های مورد استفاده در فیلم هایش را بسوزاند و برادرش هم ( متاسفانه ) به این خواسته عمل کرد.
طی سال های متوالی منتقدین این فیلم را جزء 10 فیلم برتر تمام دوران حساب کردند.
در جوایز اسکار این فیلم توانست اسکار جلوه های ویژه را کسب کند که اگر این فیلم چند سال دیر تر ساخته می شد میتوانست اسکارهای زیادی را کسب کند.
هر چند سطح فیلمسازی کوبریک از اسکار هم بالاتر است و ارزش فیلم های او غیر قابل ذکر است.
برای درک کامل فیلم های کوبریک باید به کتاب هایی که کوبریک که از آن ها اقتباس کرده رجوع کرد و در کنار آن مصاحبه هایی که در منابع انگلیسی موجود است را خواند.
و در پایان کوبریک کارگردانی تکرار نشدنی است و نمونه کامل کارگردان و فیلمنامه نویسی در سینماست و ما سینمادوستان همیشه حسرت هم دوره نبودن با او را به دل داریم

نمایش دیدگاه